12 Temmuz 2013 Cuma

Aşk ve Gurur ve Zombiler - Jane Austen & Seth Grahame - Smith




Selam sevgili dostlarım..
Gene bu sayfada bulduysanız kendinizi büyük ihtimal kendinize çekilip bir şeyler keşfetme çabasına girmişsiniz demektir. Keşke keşfedebileceğiniz daha güzel şeyler sunsam ve lâkin ben de Bay Harika değilim maalesef.
"Evet Temur, hadi bana okuyabileceğim bir kitap söyle!" diye geldiyseniz, bugün o tavsiyeyi veremeyeceğim size..
Herneyse efendim, konuyu çok sulandırmadan kitabımıza geçelim isterseniz. Geçmek istemeyen arkadaşlar, kendini hazır hissedene kadar, yukarıdaki paragrafı sonsuz kere okuyabilir. Blogum feda olsun size..
Eee, hadi biz başlayalım, arkamızdan gelen bize yetişir ne de olsa noktayı koyduğumuz yerde..

Jane Austin'in yazmış olduğu "Aşk ve Gurur" romanını okumadıysanız, filmini izlemediyseniz bile ismini mutlaka duymuşsunuzdur. Yazarımız Grahame - Smith bu klasik öyküye zombileri de katarak kitabı oldukça ilginç hâle getirmeye çalışmış. Başarılı olmuş mu? Bakalım..
Öncelikle Aşk ve Gurur ve Zombiler, Domingo Yayıncılık aracılığıyla ve Dost Körpe çevirisiyle Türk okurlarına sunulmuş 303 sayfalık bir kitap. Kapak tasarımı oldukça başarılı. Açık söylemek gerekirse bu kitabın beni çeken tarafı kapağı oldu. Bana, "Bir kitabın satılmasını sağlayan en önemli şey nedir?" diye sorsalar "Kapağı!" derim net bir şekilde.
Kitabımızın bazı sayfaları illüstrasyonlarla süslenmiş. Kitaplarda yer alan illüstrasyonlara bayılırım ve lakin illüstratör Philip Smiley'in illüstrasyonlarını pek beğenmedim. Acemice çizilmiş gibiler. Bu konuda benden sınıfta kaldı. Umarım aranızdan: "Sen daha iyisini çiz!" diyenler çıkmaz. Her sunulanı beğenmek zorunda olmadığımız gibi, hepimizin beğeni eşiği de elbette farklı olacaktır. Ressam arkadaşların içinde bulunmak belki biraz şımartmış olabilir beni, bilemiyorum. Her neyse.. Bunun yanında illüstrasyonların hangi sayfalarda olduğunu gösteren bir içindekiler sayfası da mevcut. Ne derece gerekliydi de yaptılar bilemiyorum.
Kitabımızın kahramanı Bennet ailesinin beş kızından birisi olan Elizabeth Bennet.
Bennet ailesi oldukça renkli aslına bakarsanız.
Kızlarının evde kalacağı korkusu taşıyan bir anne (Mrs. Bennet), eşinin dar düşünceleriyle dalga geçen espritüel bir baba (Mr. Bennet) ve Mr. Bennet'in Çin'de dövüş sanatları eğitimi alan beş kızı.
Tabir-i câizse:
"Beş bayan çıktı meydane
Her biri, birbirinden merdane!" diyebiliriz. (Diyelim o hâlde, hadi hep beraber..)
Peki bu dövüş eğitimini ne için aldı bu kızlar? Evlendiklerinde kocalarına şiddet uygulamak için mi?
Hayır.
İngiltere'yi istila eden zombilere karşı öğrendikleri dövüş sanatıyla bulundukları kasabayı korumaya yemin eden beş kardeş, bu görevi başarıyla yerine getiririrken bir yandan da kasabada düzenlenen küçük balolarla eğlenmeye çalışmaktadır. Tabi bu eğlencenin hedef noktasında kendilerine uygun koca adayları bulmak vardır ve yazarımız bunu açıkça dile getirmekten çekinmez; kaldı ki çekinecek de bi şey yok zaten. Evlensinler, mutlu olsunlar; di mi?
Bu tek düze yaşantıları kasabalarına taşınan Mr. Bingley ve Mr. Darcy'nin gelişiyle hareketlenecek, zombi kokularına aşk kokuları karışacak ve ortaya acayip bir koku dağılacaktır.
Yazarımızın dili, zamanın İngiliz dilinin günlük kullanımını çok güzel yansıtmış. O konuda diyeceğim bir şey yok.
Güzel bir aşk hikayesi sahnelenmiş roman boyunca..

"Eee, Temur; neresini beğenmedin sen bunun?" diye çemkirecekseniz cevap veriyorum.
ZOMBİLER!..
Roman boyunca, zombi kolonisi fazla üzerinde durulmadan geçilmiş. Bir kaç hareketli bölüm dışında zombilerin varlığını unuttum okurken. Heyecan dolu bir macera beklerken, zombilerin sadece dekor olarak kullanıldığı bir kitapla karşılaştım.
"Bu kitap beni resmen mest etti." diyen Entertainment Weekly editörünün hayâl gücünün işleyişini gerçekten çok merak ediyorum..

Kitabın en etkileyici bölümü Charlotte'nin başına gelenlerin anlatıldığı kısımlardı. Bunu da belirtmeden geçmeyeyim..

Bireysel yorumum, zombi meraklısı okurları fazla tatmin etmeyecek bir kitap Aşk ve Gurur ve Zombiler..

Gene de okuyup okumamak size kalmış.

Temur gider,
Perde iner.............

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder